Kuorevesi-Seuran vuosikertomus vuodelta 2017
(hyväksytty Kuorevesi-Seuran kevätkokouksessa 25.4.2018)

Vuosi 2017 oli Kuorevesi-Seuran 62. toimintavuosi.

Hallinto

Johtokunta
Veijo Pietiläinen, puheenjohtaja
Eija Anttonen, varapuheenjohtaja ja sihteeri
Eija-Liisa Aholainen
Raimo Alhonen
Pekka Lahti
Annemari Leppä
Marja Tolonen
Aino Vessari

Rahastonhoitaja oli Irja Rämö. Tilitoimisto Anna-Maija Kallio hoiti kirjanpidon ja teki tilinpäätöksen. Toiminnantarkastajana oli Erkki Kuivikko, varalle oli valittuna Helena Karhumäki.

Toimikunnat
Joululehtitoimikunnassa olivat Eija-Liisa Aholainen, Annemari Leppä, Veijo Pietiläinen ja Rauni Pietiläinen, joka oli lehden toimitussihteeri ja hoiti myös taitosta.

Emännät ja museovastaavat
Emäntinä toimivat Raili Kivilahti, Pirjo Lahti, Kaija Savo ja Maija-Liisa Vehmas.
Museovastaavia olivat Rauni Pietiläinen, Marja Tolonen ja Tellervo Valkama.

Kunniajäsenet
Kuorevesi-Seuran kunniajäseniä ovat Matti Lahikainen, Lauri Kolosalmi ja Raija Virkajärvi.

Jäsenistö
Kuorevesi-Seuraan liittyi 8 uutta jäsentä ja poistui 7 jäsentä. Seurassa oli vuoden lopussa 329 jäsentä, joista ainaisjäseniä 30.

Vuosikokoukset
Kevätkokoukseen 19.4. Veljesten Wanhalla konttorilla Hallissa osallistui 21 seuran jäsentä.
Aluksi Pekka Karhumäki käytti puheenvuoron ajankohtaisista sähkö- ja energia-asioista ja samalla nautittiin emäntien tarjoamat pulla- ja kakkukahvit.
Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat. Lopuksi katsottiin filmi, joka kertoi Karhumäen veljesten lentotoiminnan historiasta.

Syyskokoukseen 30.11. Suinulan kylätalossa osallistui 18 seuran jäsentä.
Emäntien tarjoamat kokouskahvit nautittiin ennen kokousta.
Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat:

• Veijo Pietiläinen valittiin yksimielisesti jatkamaan Kuorevesi-Seuran puheenjohtajana v. 2018.
  • Hallitukseen valittiin uudelleen muut jäsenet paitsi Raimo Alhonen, joka oli pyytänyt eroa. Hänen tilalleen valittiin Markku Viitaniemi. Hallituksen jäsenet v. 2018 ovat Eija-Liisa Aholainen, Eija Anttonen, Marita Kolhinen, Pekka Lahti, Annemari Leppä, Marja Tolonen, Aino Vessari ja Markku Viitaniemi.

Kokouksen jälkeen katseltiin Rauni ja Veijo Pietiläisen ottamistaan kuvista valmistama hauska ja mielenkiintoinen esitys. Siinä palautuivat mieleen vuoden aikana omalla paikkakunnalla, seurassa ja hieman naapurikaupungeissakin tapahtuneet.
Rauni Pietiläinen esitteli uunituoreen Kuoreveden Joulun. Lehti lähti hallituksen jäsenten myötä kylille myyntiin.

Hallituksen kokoukset
Hallitus kokoontui kuusi kertaa 14.2., 22.3., 24.5., 8.11. ja 30.11.
Toukokuun kokouksessa olivat myös emännät, museovastaavat ja rahastonhoitaja.
Kokouksiin on osallistuttu aktiivisesti.

Muut kokoukset
Joululehden toimituskunta kokoontui kolme kertaa 28.6., 30.8. ja 4.10..
Tapahtumien tiimoilta on ollut järjestely- ja siivoustalkoita.

Kulttuuria ja historiaa

Tammikuun tapaaminen
Tammikuun tapaaminen kokosi täyden Kuorevesisalin 29.1. aloittamaan itsenäisyytemme juhlavuotta Vilppulan Mieslaulajien konsertilla. Ennen mieskuoroa kuultiin mm. kuorevesiläisten runoilijoiden eri aikoina kirjoittamia runoja ja lauluja. Niitä esittivät juontaja Elina Laaksin kanssa Suvi Sulkunen ja Kerttu Heinonen.
Juhlapuheen piti valiokuntaneuvos emerita Paula Tiihonen (o.s. Suoranta). Hän kertoi eloisasti anekdoottien ja tarinoiden kera matkasta köyhästä kotitalosta Hallissa keskelle pääkaupunkia ja eduskuntaan saakka. ”Yhteinen tulevaisuus” -teemaa hän avasi kolmella ”teellä”: demokratia, työ ja totuus. Konsertin lopuksi oli tarjolla seuran emäntien keittämät kahvit sotilaskotisisarten paistamien munkkien kera.

”Kannaksen halki” -kirjan julkistaminen
Jussi Kirjavaisen monisteesta ”Kannaksen halki – Kuoreveden komppania rajalta toisen yli 1941” on Rauni Pietiläisen toimittama, mm. kuvilla täydennetty ja painettuun muotoon saatettu kirja. Tekstin digitoinnin ja kuvien käsittelyn hoiti Veijo Pietiläinen. Kirja julkistettiin Kuokkalassa pidetyssä juhlavassa tilaisuudessa 18.6. Yli 100 mukanaolijaa sai kuulla kirjan esittelyn Rauni Pietiläisen kertomana ja kuvakoosteen sekä ”Pirkka-Hämäläiset Kannaksella” -videon täydentämänä. Lisäksi ohjelmassa olivat Perinnelaulajat, Taisto Lehtilä ja Raili Kivilahti. Perinnelaulajia säesti Petter Ohls.
Emäntien tarjoamasta kahvituksesta nauttivat vieraat, joihin sotaveteraaniemme lisäksi kuuluivat mm. Eila Kirjavainen sekä Pajarin Pojista A. O. Pajarin tytär Helena Turpeinen ja puheenjohtaja kenraalimajuri evp. Kalervo Sipi vaimoineen.

Kuoreveden kylät -näyttely avattiin Immin päivillä
Immin päiviä vietettiin kotiseutumuseolla 11.6. Aluksi Lauri ja Teo Kolosalmi istuttivat Suomi
100 -juhlavuoden kunniaksi Raimo Alhosen toimittaman kuusen museon pihapiiriin. Eija Anttonen ja Marja Tolonen kertoivat Kuoreveden kylät -näyttelyyn liittyen Kuoreveden historiasta, teistä, hallinnosta ja kouluista, kaupoista ja nähtävyyksistä. Näyttelyn tekstit ja esineet koottiin hallituksen yhteistyönä. Työryhmässä siitä vastasivat Eija Anttonen, Marja Tolonen ja Rauni Pietiläinen. Savupirttiin pystytetyn näyttelyn esitteli Rauni Pietiläinen.
Musiikista vastasi Kuorehiset. Vieraita oli reilut 80.
Lopuksi nautittiin emäntien herkuista kahvin kera.
Näyttelyitä varten Jämsän kaupunki lahjoitti seuralle savupirtin kamariin sijoitettavaksi kaksi koulukäytöstä poistettua vitriinikaappia ja osallistui myös näyttelyn painokustannuksiin.

Hautausmaa tutuksi
”Hautausmaa tutuksi” -tapahtuma oli Kuoreveden kirkon vieressä 6.7. hieman koleassa säässä. Tällä kertaa Marja Tolonen kertoi hautamuistomerkeistä ja sankarihaudoista runsaslukuiselle ja kiinnostuneelle kuulijakunnalle. Lopuksi laulettiin yhdessä ”Suojelusenkeli”.

Kotiseuturetki
Kuorevesi-Seuran kotiseuturetki tehtiin 26.7. Päijänteen itäpuolelle, Joutsaan, Hartolaan ja Sysmään.

• Aamukahvit nautittiin Joutsassa Lounaskahvila ja juhlahuone Hypoteekissa.
  • Hartolassa tutustuttiin Itä-Hämeen museoon oppaan johdolla.
  • Sysmässä käytiin satamassa, Olavi Virran muistomerkillä ja Lintan kammarissa. Maittava lounas nautittiin ravintola Uotissa, minkä jälkeen tutustuttiin oppaan johdolla Suomen Harmonikkamuseoon, jossa on myös Paavo Raivosen harmonikka esillä. Vielä oli mahdollisuus käydä Suomen kauneimmaksi ristityssä kirjakaupassa. Viimeinen kohteemme oli Pyhän Olavin kirkko, jossa opas kertoi sen pitkästä historiasta.
  • Kotimatkalla pysähdyttiin vielä Olavi Virran syntymäkylässä Särkilahdessa nuorisoseurantalon pihamaalla, missä on kiven kyljessä hänen reliefinsä. Hartaina kuunneltiin ”Hopeinen kuu”!
  • Retkelle osallistui 40 seuran jäsentä. Päivä oli pitkä, mutta antoisa. Arpajaisia unohtamatta.

Lauluilta
Viimeinen seuran kesätapahtumista oli 1.8. Kuokkalan kylätalossa yhdessä Pohjois-Kuoreveden kylät ry:n kanssa järjestetty sota-ajan laulujen yhteislaulutilaisuus. Elina Laaksin ja Jukka Rantasen johdattamina ja reilun sadan laulajan voimin laulut kajahtivat komeasti Suomi 100 -hengessä.
Seurojen emännät tarjosivat väliajalla kahvit muhkeiden mansikkaleivosten kera.
Jämsän kaupunki avusti tilaisuuden kustannuksissa.

Kotiseutuarkisto

Kotiseutuarkistoon tulleen uuden aineiston järjestäminen jatkuu.

Kotiseutumuseo

8.5. Kuoreveden Martat haravoivat museon pihapiirin räntäsateen jälkeen.

16.5. Talkoot, museo laitettiin kesäkuntoon. Kovan ahertamisen jälkeen nautittiin emäntien tarjoamista kahveista ja makoisista leivistä.

25.5Kuorevesipyöräily
Kotiseutumuseo oli Suinulan kyläyhdistyksen ja Nuorisoseura Nysän järjestämän Kuorevesi-pyöräilyn kirjautumis- ja taukopaikkana. Museolle poikkesi 60 pyöräilijää.

29.5. Savosenmäen koulun eskarit ja pienryhmä (22 lasta + 4 ohjaajaa) kävivät tutustumassa museoon. Vanhoista perinteistä kertova ohjelma kiinnosti vieraita viileässä kevätsäässä.

26.6. Juhannussunnuntain jumalanpalvelus
Jumalanpalvelus oli kansanlaulukirkko, jonka toimittivat Kuoreveden aluekappalainen Marjatta Mäkinen ja kanttori Martti Rekunen. Lukukappaleet luki Riitta Seppälä.
Perinnelaulajat toimi esilaulajana.
Kirkkokahvit tarjosi Kaltila-Vessari-kylät. Vieraita oli noin 100.

28.6.–30.7. Museo oli avoinna ke-su klo 12–18 ja oppaana toimi Einari Salo. Jämsän kaupunki maksoi oppaan palkan. Noin 140 vierailijasta pääosa oli kauempaa kuin paikkakunnalta tulleita, osa jopa ulkomailta. Kaikkiaan kävijöitä ja vieraita museolla sekä kahdessa Kuokkalan tilaisuudessa oli yli 600.
Savupirtissä oli Kuoreveden kylät -näyttely, joka siirrettiin syksyllä Kuoreveden kirjastoon elo-joulukuuksi.

25.9. Kotiseutumuseo laitettiin talkoilla talvikuntoon kauneimman syyspäivän auringon paisteessa.

6.12.17 –10.1.18 Itsenäisyyspäivän ja joulun ajan kynttilät
Sähkökyntteliköt valaisivat kotiseutumuseon ikkunoilla.

Kirkkovene

Kesäkuussa siivottiin kirkkovene ympäristöineen, talkoissa olivat Raimo Alhonen, Tellervo ja Väinö Valkama sekä Aino ja Alpo Vessari.

Yhteydenpito jäseniin

Tiedotuskanavana on toiminut www.kuorevesiseura.fi sekä jäsenille että kaikille seuran toiminnasta kiinnostuneille. Seuran kotisivuja ylläpiti ja päivitti Rauni Pietiläinen.
Toiminnasta ja tapahtumista ilmoitettiin myös paikallislehdissä.
Toukokuussa lähetettiin seuran jäsenille jäsentiedote ja jäsenmaksulasku.

Yhteistoiminta kaupungin, seurakunnan ja yhdistysten kanssa

Yhteistyö Jämsän kaupungin kanssa on ollut vilkasta ja sujuvaa. Kaupunki on avustanut seuran toimintaa mm. osallistumalla useiden tilaisuuksien kustannuksiin.
Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat olleet Lions-Club Kuorevesi, Kuoreveden alueseurakunta, kyläyhdistykset ja kylät, ns. Nysä, Immi Hellén Seura sekä yksityiset henkilöt, jotka eri tavoin osallistuivat seuran toimintaan.
Suomen Kotiseutuliitto ja Keski-Suomen museo ovat ajankohtaisen tiedon ja asiantuntija-avun jakajia.

Julkaisutoiminta

Kuorevesi-Seura ja Lions-Club Kuorevesi julkaisivat Kuoreveden Joulun 2017.
Rauni Pietiläinen ja Kuorevesi-Seura julkaisivat Rauni Pietiläisen toimittaman kirjan ”Kannaksen halki”. Valtioneuvoston kanslia hyväksyi kirjan Suomi 100 -ohjelmaan ja antoi sen käyttöön Suomi 100 -logon. Pajarin Poikien Perinneyhdistys avusti kirjan painatuskustannuksia 500 eurolla.

Talous

Kuorevesi-Seuran talouden tukipilarit ovat joululehden myynnistä saatu tuotto ja jäsenmaksut.
Kuoreveden Joulun 2016 tuotto seuralle oli 3 900 euroa.

Lahjoitukset

Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen lahjoitti Kuorevesi-Seuralle KMV- ja Jämsän Seutu -lehden kirjoituspalkkiot.
Muista lahjoituksista on erillinen luettelo.

Osallistuminen tapahtumiin

Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen oli jäsenenä työryhmässä, joka huolehti vuoden 1952 olympiasoihtumuistomerkin pystyttämisestä ja paljastamisesta 16.7. Lentäjäveljesten aukiolla. Kuorevesi-Seura koosti rannan ilmoitustaululle valokuvakavalkadin soidun matkasta läpi Kuoreveden ja osallistui myös Kuorevesisalissa 11.10. pidetyn olympiasoihtuluennon järjestelyihin.
Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Jyväskylässä osallistui puheenjohtaja Veijo Pietiläinen vuosikokoukseen 11.8.

Kannaksen halki -kirjan markkinoimiseksi Rauni ja Veijo Pietiläinen osallistuivat 25.8. Rautjärvellä Pajarin Poikien järjestämään jääkärikomppanian muistokiven paljastukseen ja sen pääjuhlaan sekä 2.9. Joutsassa Kirjavaisten sukukokoukseen. Näissä molemmissa Rauni Pietiläinen esitteli kirjaa puheenvuorossaan valokuvien kera.

Immi Hellén Seuran 10-vuotisjuhlaan ”Kansa kalliolla” Kuorevesisalissa 1.10. osallistuivat Veijo ja Rauni Pietiläinen.

Keski-Suomen museon järjestämään museo- ja kotiseutupäivään Joutsassa 26.10. osallistuivat Veijo ja Rauni Pietiläinen.

Jämsän kotiseutuyhdistyksen 70-vuotispäiville Vitikkalan koululla 18.11. osallistuivat sihteeri Eija Anttonen sekä Veijo ja Rauni Pietiläinen. Muistoksi juhlivalle seuralle luovutettiin Kannaksen halki -kirja.

Muistamiset

Merkkipäiväonnittelut
Kunniajäsen Matti Lahikaiselle luovutettiin hänen 90-vuotispäivänään 1.12. käynnillä kukkaset ja painotuore Kuoreveden Joulu 2017.

Suruun osanotto
Matti Savon muistoa kunnioitettiin adressilla.

Kuorevesi-Seura kiittää kaikkia seuran toimintaan osallistuneita.