Kuorevesi-Seuran vuosikertomus vuodelta 2015
(hyväksytty Kuorevesi-Seuran kevätkokouksessa 22.3.2016)

Vuosi 2015 oli Kuorevesi-Seuran 60. toimintavuosi samalla juhlavuosi.

Hallinto

Johtokunta
Veijo Pietiläinen, puheenjohtaja
Eija Anttonen, varapuheenjohtaja
Tellervo Valkama, sihteeri
Eija-Liisa Aholainen
Raimo Alhonen
Pekka Lahti
Annemari Leppä
Marja Tolonen
Aino Vessari

Rahastonhoitaja oli Irja Rämö. Tilitoimisto Anna-Maija Kallio teki kirjanpidon ja tilinpäätöksen. Toiminnantarkastaja oli Erkki Kuivikko, varalle oli valittuna Helena Karhumäki.

Toimikunnat
Joululehtitoimikunnassa olivat Eija-Liisa Aholainen, Annemari Leppä, Veijo Pietiläinen ja Rauni Pietiläinen, joka oli lehden toimitussihteeri ja hoiti myös taiton.

Emännät ja museovastaavat
Emäntinä toimivat Raili Kivilahti, Pirjo Lahti, Kaija Savo ja Maija-Liisa Vehmas.
Museovastaavina olivat Rauni Pietiläinen, Marja Tolonen ja Tellervo Valkama.

Kunniajäsenet
Kuorevesi-Seuran kunniajäseniä ovat Irja Heinonen, Matti Lahikainen, Lauri Kolosalmi ja Raija Virkajärvi.

Jäsenistö
Jäseniä oli kertomusvuoden lopussa yhteensä 330, joista ainaisjäseniä 36.
Seuraan liittyi 16 uutta jäsentä ja poistui 9 jäsentä.
Jäsenmaksu oli 7 euroa, perhejäseneltä 3 euroa.

Vuosikokoukset

Kevätkokous oli 16.4. Suinulan vanhalla koululla. Kokoukseen osallistui 18 seuran jäsentä. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat.
Kokouksen päätyttyä juotiin emäntien tarjoilemat kokouskahvit ja katseltiin Kuorevesi-Seuran 50-vuotisjuhlavideo.

Syyskokous oli 25.11. Hallin paloasemalla. Ennen kokousta kahvittelun lomassa palopäällikkö Olavi Lehtomäki kertoi Hallin paloasemasta ja palokunnan toiminnasta.

• Kokoukseen osallistui 22 seuran jäsentä. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat.
  • Veijo Pietiläinen valittiin yksimielisesti jatkamaan Kuorevesi-Seuran puheenjohtajana v. 2016.
  • Hallituksen kaikki kahdeksan erovuoroista jäsentä valittiin uudelleen vuodeksi 2016.
  • Hallituksen jäsenet ovat Eija-Liisa Aholainen, Raimo Alhonen, Eija Anttonen, Pekka Lahti, Annemari Leppä, Marja Tolonen, Tellervo Valkama ja Aino Vessari.
  • Kokouksen jälkeen toimitussihteeri Rauni Pietiläinen esitteli lyhyesti Kuoreveden Joulun 2015. Lehti lähti samalla kylille myyntiin.

Hallituksen kokoukset

Hallitus kokoontui seitsemän kertaa 10.2., 24.3., 16.4., 27.5., 17.7., 9.9. ja 5.11. Toukokuun kokouksessa olivat myös emännät, museovastaavat ja rahastonhoitaja.
Kokouksiin osallistuminen on ollut aktiivista.

Muut kokoukset
Joululehden toimituskunta kokoontui neljä kertaa.
Tapahtumien tiimoilta oli järjestely- ja siivoustalkoita.

Kulttuuria ja historiaa

Tammikuun tapaaminen
Yhdeksäs tammikuun tapaaminen oli 18.1. Kuorevesisalissa. Sali oli taaskin täynnä, kun lentokoneteollisuuden suunnittelijana toiminut Juhani Stenhäll jatkoi Lentokonetehtaan historiasarjaa. Nyt oli vuorossa ajanjakso ”Valmetista Patriaan”. Oheisohjelmana nähtiin Tiiravalssi Senioritanssijoiden esittämänä.
Lopuksi oli tarjolla kahvia sotilaskotisisarten paistamien munkkien kera.

”Sanoja Kuorevedeltä” 60-vuotisjuhlanäyttely

• Seuran 60-vuotisjuhlanäyttely koostui viidenkymmenenyhden sanantaitajan esittelystä. Osa heistä oli syntyperäisiä kuorevesiläisiä tai vanhemmat Kuorevedeltä, osalla oli muita yhteyksiä seudulle.
  • Kirjoittajat oli ryhmitelty runontekijöihin, suorasanaisten tekstien kirjoittajiin, ilmailuun Kuorevedellä, Kuoreveden historian ja perinteen tallentajiin, tarinoihin Hallin Jannesta ja Kuorevettä sivuaviin teksteihin.
  • Kaikista sanantaitajista oli kuvallinen esittely mapissa, osalla myös näyttelytilan seinillä. Vitriineissä oli esillä kirjoittajien teoksia.
  • Marja Tolonen kokosi ja laati kirjailijaesittelyt. Näyttelyn suunnittelu- ja toteutustyössä oli myös Rauni Pietiläinen. Esittelymapit ovat jatkossa katseltavissa Kuoreveden ja Jämsän kirjastoissa ja kesäisin kotiseutumuseolla.
  • Näyttely oli esillä Kuoreveden kirjastossa 10.4.–30.5., kotiseutumuseon savupirtin kamarissa 11.5.–2.8. ja vielä kirjastossa 29.10. asti.
  • Näyttelytiloissa oli esillä myös Rauni ja Veijo Pietiläisen laatima näyttely, jossa valotettiin Kuorevesi-Seuran 60-vuotista taivalta. Kirjastossa oli esillä myös Kuoreveden kansallispuku, ryijy ja raanu.

Hautausmaakierros ”Hautausmaa tutuksi”
Kolmas ”Hautausmaa tutuksi” -tapahtuma oli Kuoreveden vanhalla hautausmaalla 29.6. Seurakunta hoiti tilaisuuden ilmoittelun ja yleisöä oli runsaasti kauniissa säässä.
Marja Tolosen valmistelema ja esittämä esittely oli jälleen historiallisesti mielenkiintoinen ja valaiseva.

Lainamakasiinin esittely
Seurakunnan toimesta vietettiin kesävieraiden ja vanhusten kirkkopyhää 12.7.
Kuorevesi-Seuraa pyydettiin esittelemään lainaviljamakasiinia jumalanpalveluksen jälkeen. Makasiini siivottiin esittelykuntoon ja sinne vedettiin tilapäinen valaistus. Hallituksen jäsenet toimivat ”oppaina” ja avustajina portaikossa.
Raimo Alhonen esitteli makasiinin. Makasiinin seinään kiinnitettiin historiasta kertova esittelyteksti. Aniharvoin auki ollut lainamakasiini kiinnosti yleisöä.

Kuorevesi-Seuran 60-vuotisjuhla
Kuorevesi-Seuran 60-vuotisjuhlaa vietettiin Kuorevesisalissa 19.7.
Tervehdysten jälkeen sali täyttyi juhlayleisöstä, joka sai nauttia korkeatasoisesta musiikkipitoisesta ohjelmasta.

• Tervehdyssanat lausui Kuorevesi-Seuran puheenjohtaja Veijo Pietiläinen.
  • Juhlapuheen piti Suomen Kotiseutuliiton puheenjohtaja professori Janne Vilkuna.
  • Elina Laaksi lauloi ”Kotiseudulle” Riitta Kolosalmen säestämänä.
  • Juhlan pääesiintyjä oli Uusi Jyväskylä Salon Ensemble -orkesteri, joka esitti pääasiassa Sibeliuksen musiikkia.
  • Janne Vilkuna jakoi Suomen Kotiseutuliiton myöntämät ansiomerkit.
  • Hopeisen ansiomerkin saivat Annemari Leppä, Rauni Pietiläinen ja Veijo Pietiläinen.
  • Pronssisen ansiomerkin saivat Raimo Alhonen, Eija Anttonen, Raili Kivilahti, Elina Laaksi, Marja Tolonen ja Tellervo Valkama.
  • Juhlan lopuksi nautittiin juhlakahvit mansikkaleivosten kera.
  • Kansallispuvun 130-vuotisjuhlavuoden kunniaksi juhlassa nähtiin juhlavierailla paljon kansallispukuja.

Kotiseutuarkisto

Kotiseutuarkistoon tulleen aineiston järjestelyä jatketaan.

Kotiseutumuseo

Museo laitettiin kesä- ja talvikuntoon talkoilla. Pihan haravoivat jälleen Kuoreveden Martat.

Museo oli avoinna 24.6.–2.8. välisen ajan keskiviikosta sunnuntaihin kello 12–18. Hyvänä oppaana toimi Ilona Salo. Kotiseutumuseoon ei ollut pääsymaksua.

25.5. Kuorevesi-pyöräily
Museo oli Suinulan kyläyhdistyksen ja Nuorisoseura Nysän järjestämän Kuorevesi-pyöräilyn kirjaantumis- ja taukopaikkana. Sateisesta säästä huolimatta pyöräilijöitä oli yli 50.

2.6. Mäntän SPR:n kerholaiset ja ystävät vierailivat.

11.6. Immin päivät
Juhlassa esiintyivät Marja Tolonen ja Perinnelaulajat

• Marja kertoi syntyperältään kuorevesiläisestä Jussi Salmiasta ja Perinnelaulajat esittivät hänen kirjoittamansa ja säveltämänsä ”Laulu Kuorevedelle”.
  • Runoilija Elssi Martinin esittelyn jälkeen oli vuorossa ”Kuorevesivalssi”.
  • Sen jälkeen yhteislaulujen lomassa kuultiin otteita Immin elämästä ja päätöslauluna ”Kellot kaikuu”.
  • Lopuksi oli nimipäiväkahvien aika ja mahdollisuus tutustua ”Sanoja Kuorevedeltä” -näyttelyyn.

21.6. Juhannussunnuntain sanajumalanpalvelus

• Jumalanpalvelus oli kansanlaulukirkko, jossa Perinnelaulajat esiintyivät lauluja vauhdittamassa.
  • Aluekappalainen Marjatta Mäkinen, kanttori Petter Ohls ja suntio Kari Nieminen toimittivat jumalanpalveluksen. Lukukappaleet luki Eija-Liisa Aholainen.
  • Kuorevesi-Seura tarjosi kirkkokahvit. Tilaisuus voitiin viettää museon pihassa.

17.7. Avoimet ovet
Museon ovet olivat perinteisesti avoinna Pohjois-Kuoreveden Kylät ry:n järjestämän Wanhan Tonnin uintitapahtuman yhteydessä klo 18–21. Hallituksen jäsenet toimivat oppaina.

19.9. Hulippaan pvy:n vierailu
Hulippaan pvy Juupajoelta vieraili Ns Nysän kesäteatterimatkansa yhteydessä myös museolla.

6.8. International youth meeting
Kuoreveden Kotkien isännöimät saksalaiset, liettualaiset ja suomalaiset leiriläiset tutustuivat museoon ja maalasivat tauluja museon maisemista Seija Laukkasen opastuksella.

13.8. ”Kirjailijoiden kotiveräjällä”
Immi Hellén Seura järjesti juhlan.

• Aluksi kokoonnuttiin savupirtin kamariin, jossa Rauni Pietiläinen toivotti vieraat tervetulleiksi. Marja Tolonen esitteli ”Sanoja Kuorevedeltä” -näyttelyn.
  • Museon pirtissä kuultiin yhteislaulujen lomassa runoa ja proosaa Immi ja Samuel Hellénistä. Juhlassa esiintyi mm. kirjailija Aino Suhola.

15.8. Vanhojen valokuvien päivä
Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen digitoi museolla vieraiden tuomia valokuvia. Osa kuvista saatiin lainaksi myöhempää digitointia varten. Seura sai täydennystä valokuva-arkistoon ja ensi vuonna Kuorevesisalissa järjestettävään tilaisuuteen.

15.–17.8. Innuendo-elokuvan kuvaukset
Näyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja Saara Lambergin Australiaan sijoittuvan elokuvan takautuvia kohtauksia kuvattiin museolla. Elokuvan ensi-ilta on Australiassa, mutta se tullee aikanaan myös Suomeen.
KMV-lehti ja Jämsän Seutu uutisoivat näyttävästi elokuvan tekemistä.

19.8. Kuoreveden koulun V-luokkalaisten vierailu
V-luokka (19 oppilasta ja 2 opettajaa) tutustuivat museorakennuksiin ja niiden myötä entiseen elämäntapaan.

25.8. Kuoreveden esikoululaisten Vinkojen vierailu
Kolmannen kerran toteutettiin eskarilaisten museovierailu, Aluksi tutustutettiin pienen kuvaelman avulla lapsia entisajan elämään ja askareisiin. Sitten katseltiin pienissä ryhmissä pirttiä, kamareita ja savupirttiä tarkemmin. Seura maksoi museomatkan (15 lasta ja 2 aikuista).

9.9. Mänttä-Vilppulan Savosenmäen koulun V-luokkalaisten vierailu
Museovierailulla oli kolme luokkaa, yhteensä 60 oppilasta ja 3 opettajaa.

17.9. Kuoreveden Kotkien vierailu
Sudenpentulauma Kyyt tutustui museoon (13 lasta ja 4 aikuista).

6.12.15–20.1.16 Itsenäisyyspäivän ja joulun ajan kynttilät
Sähkökyntteliköt valaisivat kotiseutumuseon ikkunoilla.

Kuorevesi-Seuran 60-vuotisjuhlanäyttely oli savupirtin kamarissa 11.6.–2.8.

Museovieraita oli yhteensä 740, joista 170 museon aukioloaikana yksittäin ja 570 tapahtumissa ja ryhmävierailuina.

Kirkkovene

Kesäkuun alussa siivottiin kirkkovene ympäristöineen.

Kotiseuturetki

Kuorevesi-Seuran kotiseuturetki 5.8. suuntautui Jyväskylän seudulle. Retkeläisiä oli 36.

• Ensimmäisenä kohteena oli komea Kuokkalan kartano, jossa kahviteltiin, kuunneltiin kartanon värikäs historia ja tutustuttiin kartanoon ympäristöineen.
  • Viherlandiassa käynnin jälkeen ruokailtiin ravintola Messissä.
  • Puttipajassa ja Pandan myymälässä oli mahdollista tehdä ostoksia.
  • Taulumäen kirkossa hiljennyttiin.
  • Keski-Suomen museossa tutustuttiin Keski-Suomen historiaan.
  • Kotimatkalla virkistäydyttiin Korpilahden satamassa.

Yhteydenpito jäseniin

Seuralle teetettiin uudet kotisivut, jotka avattiin 5.2. Uudet kotisivut ovat toimivat ja mahdollistavat myös laajan valokuvagallerian. Kotisivuja on ylläpitänyt ja päivittänyt Rauni Pietiläinen.
Tiedotuskanavana toimii www.kuorevesiseura.fi niin jäsenille kuin kaikille seuran toiminnasta kiinnostuneille. Toiminnasta ja tapahtumista ilmoiteltiin myös paikallislehdissä.
Toukokuussa lähetettiin seuran jäsenille jäsentiedote ja jäsenmaksulomake.

Yhteistoiminta kaupungin, seurakunnan ja eri yhdistysten kanssa

Seura maksoi museon oppaan palkan ja haki kulttuuritoimelta maksetun palkan suuruista avustussummaa, jonka kulttuuritoimi maksoi seuralle.
Tärkeitä perinteisiä yhteistyökumppaneita ovat olleet Lions-Club Kuorevesi, Kuoreveden alueseurakunta, kyläyhdistykset ja kylät, ns Nysä, Immi Hellèn Seura ja yksityiset henkilöt, jotka eri tavoin osallistuivat seuran toimintaan.
Suomen Kotiseutuliitto ja Keski-Suomen museo ovat tärkeitä ajankohtaisen tiedon- ja asiantuntija-avun antajia. Myös Hämeen Heimoliittoon pidetään yhteyttä.

Julkaisutoiminta

Kuorevesi-Seura ja Lions-Club Kuorevesi julkaisivat Kuoreveden Joulun 2015. Lehti oli hyvä kattava kokonaisuus historiaa ja kuluneen vuoden tapahtumia runsaan kuvituksen myötä.

Lahjoitukset

Puheenjohtaja on lahjoittanut seuralle KMV- ja Jämsän Seutu -lehden kirjoituspalkkiot. Alma Media on maksanut ne suoraan Kuorevesi-Seuralle.

Talous

Seuran rahalliset tukipilarit ovat joululehden myynnistä saatu tuotto ja jäsenmaksut. Kuoreveden Joulun 2014 tuotto oli 3 700 euroa.

Osallistuminen tapahtumiin

30.6. Kuorevedellä toimivien järjestöjen kokoukseen osallistui Veijo Pietiläinen.

4.8. ”Kansallispukujen tuuletukseen” Hallissa osallistui useita seuran jäseniä.

6.–9.8. Valtakunnalliset kotiseutupäivät Espoossa
Päivien teemana oli ”Rakkaudesta kotiseutuun”. Annemari Leppä osallistui kotiseutupäivillä mm. vuosikokoukseen, keskustelukammariin, Kartanoiden Espoo -retkeen ja kaksikieliseen jumalanpalvelukseen.

18.11. Keski-Suomen maakunnallinen museo- ja kotiseutupäivä Jämsänkoskella
Tapahtuma oli Jämsänkosken Ilveslinnassa teemalla ”Kotiseudun helmistä hyvinvointia”

• Paikalliset kotiseutuyhdistykset esittäytyivät. Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen esitteli Kuorevesi-Seuran.
  • Esillä oli mm. ajankohtaisia asioita, nykyajan dokumentointia, kulttuurista saatavaa hyvinvointia.
  • Professori Janne Vilkuna luennoi aiheesta Kotiseutumuseoiden helmet ja Suomi 100.
  • Tapahtumaan osallistuivat Raimo Alhonen, Rauni ja Veijo Pietiläinen, Marja Tolonen, Tellervo Valkama ja Aino Vessari.

Muistamiset

Merkkipäiväonnittelut

Marja-Liisa Alhonen, Annemari Leppä ja Pekka Lahti.

Onnittelut
26.4. Kuorehiset 20 vuotta
19.7. Juupajoki-Seura 60 vuotta

Stipendi (300 euroa) museon oppaalle Ilona Salolle opiskelujen syksyllä alkaessa.