Kuorevesi-Seuran vuosikertomus vuodelta 2016
(hyväksytty Kuorevesi-Seuran kevätkokouksessa 19.4.2017)

Vuosi 2016 oli Kuorevesi-Seuran 61. toimintavuosi ja Kuoreveden Joulun 60-vuotisjuhlavuosi.

Hallinto

Johtokunta
Veijo Pietiläinen, puheenjohtaja
Eija Anttonen, varapuheenjohtaja
Tellervo Valkama, sihteeri
Eija-Liisa Aholainen
Raimo Alhonen
Pekka Lahti
Annemari Leppä
Marja Tolonen
Aino Vessari

Rahastonhoitaja oli Irja Rämö. Tilitoimisto Anna-Maija Kallio hoiti kirjanpidon ja teki tilinpäätöksen. Toiminnantarkastajana oli Erkki Kuivikko, varalle oli valittuna Helena Karhumäki.

Toimikunnat
Joululehtitoimikunnassa olivat Eija-Liisa Aholainen, Annemari Leppä, Veijo Pietiläinen ja Rauni Pietiläinen, joka oli lehden toimitussihteeri ja hoiti myös taiton.

Emännät ja museovastaavat
Emäntinä toimivat Raili Kivilahti, Pirjo Lahti, Kaija Savo ja Maija-Liisa Vehmas.
Museovastaavia olivat Rauni Pietiläinen, Marja Tolonen ja Tellervo Valkama.

Kunniajäsenet
Kuorevesi-Seuran kunniajäseniä ovat Matti Lahikainen, Lauri Kolosalmi ja Raija Virkajärvi. Kunniajäsen Irja Heinonen sai iäisyyskutsun 17.1.2016.

Jäsenistö
Kuorevesi-Seuraan liittyi 10 uutta jäsentä ja poistui 8 jäsentä (kuolleet). Seurassa oli vuoden lopussa 328 jäsentä, joista ainaisjäseniä 32.

Vuosikokoukset
Kevätkokoukseen 22.3. Pihlaiston vanhalla koululla osallistui 22 seuran jäsentä. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat.
Kokouksen jälkeen nautittiin emäntien tarjoamat kokouskahvit sekä katseltiin kuvia Kuorevesi-Seuran 60-vuotisjuhlista ja kuunneltiin juhlakonsertin musiikkia.

Syyskokoukseen 29.11. Kuokkalassa osallistui 22 seuran jäsentä.
Kokouskahvit nautittiin ennen kokousta. Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen luovutti Kuorevesi-Seuran lahjoituksena Pohjois-Kuoreveden kylät ry:lle Kuokkalasta vuosien 1930–40 vaiheilla otetun valokuvasuurennoksen kehystettynä. Lahjoituksen otti kiitoksin vastaan Markku Peltola.

Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat:

• Veijo Pietiläinen valittiin yksimielisesti jatkamaan Kuorevesi-Seuran puheenjohtajana v. 2017.
  • Hallituksen seitsemän erovuoroista jäsentä valittiin uudelleen. Erovuoroisen Tellervo Valkaman tilalle valittiin Marita Kolhinen.
  • Hallituksen jäsenet v. 2017 ovat Eija-Liisa Aholainen, Raimo Alhonen, Eija Anttonen, Marita Kolhinen, Pekka Lahti, Annemari Leppä, Marja Tolonen ja Aino Vessari.
  • Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen toivoi eroavan Tellervo Valkaman jatkavan seuran toiminnassa.
  • Tellervo Valkama kiitti puheenjohtajaa, hallituskumppaneita, emäntiä ja Rauni Pietiläistä hyvästä yhteistyöstä.

Kokouksen jälkeen katseltiin Reetta Perän kuvaama koululaisten polkupyöräretki, jonka yksi kohde oli kotiseutumuseo. Samalla muistettiin vuonna 2016 edesmennyttä Reetta Perää ja Kuoreveden Joulun 60-vuotisjuhlavuonna lehden äitiä kotiseutuneuvos Aune Laaksia, joka esitteli videolla kotiseutumuseota koululaisille.
Rauni Pietiläinen esitteli uunituoreen Kuoreveden Joulun. Lehti lähti hallituksen jäsenten myötä kylille myyntiin.

Hallituksen kokoukset
Hallitus kokoontui kuusi kertaa 10.2., 10.3., 22.3., 25.5., 8.11. ja 29.11.
Toukokuun kokouksessa olivat myös emännät, museovastaavat ja rahastonhoitaja.
Kokouksiin on osallistuttu aktiivisesti.

Muut kokoukset
Joululehden toimituskunta kokoontui kolme kertaa.
Tapahtumien tiimoilta on ollut järjestely- ja siivoustalkoita.

Kulttuuria ja historiaa

Tammikuun tapaaminen
Kymmenes Tammikuun tapaaminen oli 17.1. Kuorevesisalissa ja sali oli täpötäynnä vieraita.
Sukututkija Rauno Salomäen aiheena oli ”Hallin Janne – legenda jo eläessään”. Esitelmästä selvisi uusia asioita Jannesta ja hänen lähipiiristään. Valotusta sai myös paikkakunnan muu vanha rikoshistoria. Lopuksi oli tarjolla kahvia sotilaskotisisarten paistamien munkkien kera.

”Aune Laaksi – elämästä ja runoista” -kirjan julkistaminen
Julkistamisjuhla 16.4. Kuorevesisalissa oli arvokas ja lämminhenkinen tilaisuus.

• Kuorevesi-Seuran puheenjohtaja toivotti vieraat tervetulleiksi.
  • Kirjan kirjoittaja Rauni Pietiläinen kertoi kirjan synnystä ja esitteli kirjan Aune Laaksin elämän eri vaiheiden kautta. Eija-Liisa Aholainen, Raili Kivilahti, Elina Laaksi ja Terttu Nisula esittivät lausuen ja laulaen otteita kirjasta ja Aune Laaksin elämästä mielenkiintoisen ja runsaan kuvaesityksen myötä.
  • Kuorevesi-Seura kiitti arvokkaasta kulttuurityöstä ja muisti Rauni Pietiläistä kukkasin ja korulahjalla, myös puheenjohtaja sai kukkaset.
  • Seppo Laaksi ja Elina Laaksi lahjoittivat kirjoittajalle jouluruusun kiitoksena kirjasta.
  • Ennen pullakahvitarjoilua laulettiin yhdessä Kuoreveden laulu.

Rauni Pietiläinen on lahjoittanut kirjan taitto- ja painotyöstä maksettua laskua vastaavan summan Kuorevesi-Seuralle. Tekemästään työstä hän ei laskuttanut ja myös kirjan myyntituotto tulee seuralle lyhentymättömänä.
Kuorevesi-Seuran lämmin kiitos!

Joululehden 60-vuotisjuhlavuoden näyttely
Rauni Pietiläisen suunnittelema ja toteuttama juhlanäyttely oli esillä Kuoreveden kirjastossa toukokuun alusta 9. kesäkuuta saakka. Silloin näyttely siirtyi kotiseutumuseon savupirtin kamariin kesän ajaksi. Näyttelyssä oli esillä myös kolmeksi kirjaksi sidotut kaikki Kuoreveden Joulut.

Kuoreveden Joulu 60 vuotta
Immin päiviä vietettiin kotiseutumuseolla 11.6. joulutunnelmissa 60-vuotiaan Kuoreveden Joulun kunniaksi.

• Juhlan aluksi Vapaapääsy-yhtye (Anne Kumpulainen, Tiina Mustakallio, Heikki Lavonius ja Antti Sulin) esitti Immi Hellénin runoon sävelletyn Joulukirkkoon, kaikki 14 säkeistöä.
  • Raili Kivilahti lausui Immin runon Tule jouluni kirkastain.
  • Vapaapääsy-yhtyeen musiikin siivittämänä kirjoituksia joululehdistä kuuden vuosikymmenen ajalta lukivat Eija-Liisa Aholainen, Raili Kivilahti, Annemari Leppä, Irja Rämö, Marja Tolonen, Aino Vessari sekä Sinikka Kangasjärvi ja Olli Moisio.
  • Aune Laaksin kirjoittaman Joulurukous-runon lausui Raili Kivilahti ja ohjelma päättyi yhdessä laulettuun Kuoreveden lauluun.

Lopuksi nautittiin emäntien tarjoamat juhlakahvit pullan ja kakkujen kera.
Juhlaohjelman suunnittelivat Rauni Pietiläinen ja esiintyjistä koostunut työryhmä, jonka vetäjänä oli Eija Anttonen.

Hautausmaa tutuksi
”Hautausmaa tutuksi” -tapahtuma oli Kuoreveden vanhalla hautausmaalla 11.7. Taas keräsivät Marja Tolosen kertomat tarinat runsaasti kiinnostuneita kuulijoita. Esittelyvuorossa oli hautausmaan etuosa ja sää suosi jälleen tapahtumaa.

Kotiseuturetki
Kuorevesi-Seuran kotiseuturetki tehtiin 20.7 Vesilahdelle ja mukana oli 50 seuran jäsentä.

• Aamukahvit nautittiin ulkosalla Aittakahvilassa.
  • Kotiseutumuseon opastettu kierros oli seuraava tutustumiskohde.
  • Laukon kartanossa esittelyn hoiti itse Laukon rouva Liisa Lagerstam ja aikaa jäi myös omatoimiseen tutustumiseen.
  • Hukianhovissa nautittiin makoisa lounas.
  • Vesilahden kirkon ja kivisakastin esitteli kirkkoherra Harri Henttinen.

Retkeläiset saivat nauttia kuorevesiläissyntyisen Sinikka Kangasjärven (o.s. Nieppola) opastuksesta koko vierailun ajan. Siitä hänelle monet kiitokset!

Kotiseutuarkisto

Kotiseutuarkistoon tulleen runsaan uuden aineiston järjestäminen jatkui.

Kotiseutumuseo

10.5. Kuoreveden Martat hoiti jälleen pihapiirin haravoinnin.

12.5. Talkoolaiset laittoivat museon kesäkuntoon.

22.5. Kuorevesi-pyöräily
Kotiseutumuseo oli Suinulan kyläyhdistyksen ja Nuorisoseura Nysän järjestämän Kuorevesi-pyöräilyn kirjautumis- ja taukopaikkana. Pyöräilijöitä oli lähes 100.

25.5. Vinttikaivo
Vinttikaivon aikansa eläneet runkorakenteet uusivat Veijo Pietiläinen ja Väinö Valkama.

30.5., 6.6. ja 13.6. Aitatalkoot
Museota ympäröivä aita ja veräjät uusittiin. Aitamestarina toimi Oiva Suosaari Längelmäeltä.
Aidan tekivät hallituksen miehet sekä Aimo Kivilahti, Eilo Mäki ja Väinö Valkama.
Ennen talkoita Raimo Alhonen oli tehnyt veräjien pieliset ja Aimo Kivilahti, Pekka Lahti ja Raimo Alhonen olivat toimittaneet aitatarpeet.

11.6. Immin päivät
Immin päivät oli Kuoreveden Joulun 60-vuotisjuhla.

26.6. Juhannussunnuntain jumalanpalvelus
Jumalanpalvelus oli kansanlaulukirkko, jonka toimittivat Kuoreveden aluekappalainen Marjatta Mäkinen, kanttori Laura Laine ja suntio Ari Nieminen. Lukukappaleet luki Kaija Laukkanen.
Margit Väänänen soitti viulua ja Perinnelaulajat toimi esilaulajana.
Kirkkokahvit tarjosi Hallin Pienviljelijät. Vieraita oli 100.

15.7. Avoimet ovet
Pohjois-Kuoreveden Kylät ry:n järjestämän Wanhan Tonnin uinnin aikana kello 18–21 hoitivat hallituksen jäsenet opastuksen. Sadesää karsi vieraita, joita kävi noin 20.

3.8. Eväjärven kyläyhdistyksen vierailu
Eväjärven kyläyhdistyksen 24 hengen ryhmä tutustui museoon yhtenä kohteena kotiseuturetkellään, jolla oppaana toimi seuramme puheenjohtaja.

23.8. Akvarellikurssi
Emppiksen järjestämä akvarellikurssi oli museon pihapiirissä Seija Laukkasen ohjauksessa.

29.8. Kuoreveden koulun V-luokkalaisten vierailu
V-luokka (16 oppilasta ja opettaja) tutustuivat museorakennuksiin ja niiden myötä entisiin elämäntapoihin.

30.8. Kuoreveden esikoululaisten vierailu
Neljännen kerran toteutettiin eskarilaisten museovierailu. Aluksi lapset tutustuivat pienen kuvaelman avulla entisajan elämään ja askareisiin. Sitten katseltiin pienissä ryhmissä pirttiä, kamareita ja savupirttiä. Kuorevesi-Seura maksoi museomatkan (18 lasta ja kolme aikuista).

12.9. Kotiseutumuseo laitettiin talkoilla talvilepoon.

6.12.16 –10.1.17 Itsenäisyyspäivän ja joulun ajan kynttilät
Sähkökyntteliköt valaisivat kotiseutumuseon ikkunoilla.

Savupirtin kamarissa oli nähtävillä Kuoreveden Joulu 60 vuotta -näyttely 9.6.–12.9.

Oppaina toimivat Ilona Salo 29.6.–15.7. ja Einari Salo 16.7.–7.8.
Kotiseutumuseoon ei ollut pääsymaksua, mutta vapaaehtoisia maksuja kertyi museon kassaan.
Museovieraita oli yhteensä 485, joista museon aukioloaikoina (opas) 130 sekä tapahtumissa ja ryhmävierailuissa 355.

Kirkkovene

Kesäkuun alussa siivottiin kirkkovene ympäristöineen.

Yhteydenpito jäseniin

Tiedotuskanavana on toiminut www.kuorevesiseura.fi sekä jäsenille että kaikille seuran toiminnasta kiinnostuneille. Seuran kotisivuja ylläpiti ja päivitti Rauni Pietiläinen.
Toiminnasta ja tapahtumista ilmoitettiin myös paikallislehdissä.
Toukokuussa lähetettiin seuran jäsenille jäsentiedote ja jäsenmaksulasku.

Yhteistoiminta kaupungin, seurakunnan ja eri yhdistysten kanssa

Jämsän kaupunki maksoi oppaiden palkat.
Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat olleet Lions-Club Kuorevesi, Kuoreveden alueseurakunta, kyläyhdistykset ja kylät, ns. Nysä, Immi Hellén Seura ja yksityiset henkilöt, jotka eri tavoin osallistuivat seuran toimintaan.
Suomen Kotiseutuliitto ja Keski-Suomen museo ovat ajankohtaisen tiedon ja asiantuntija-avun  jakajia.
Myös Hämeen Heimoliittoon on pidetty yhteyttä.

Julkaisutoiminta

Kuorevesi-Seura ja Lions-Club Kuorevesi julkaisivat Kuoreveden Joulun 1956–2016.
Rauni Pietiläinen ja Kuorevesi-Seura julkaisivat Rauni Pietiläisen kirjoittaman kirjan ”Aune Laaksi – elämästä ja runoista”.

Talous

Kuorevesi-Seuran talouden tukipilarit ovat joululehden myynnistä saatu tuotto ja jäsenmaksut.
Kuoreveden Joulun 2015 tuotto seuralle oli 3 900 euroa.

Lahjoitukset

Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen lahjoitti Kuorevesi-Seuralle KMV- ja Jämsän Seutu -lehden kirjoituspalkkiot.
Muista lahjoituksista on erillinen luettelo.

Osallistuminen tapahtumiin

13.3. Lions-Club Kuoreveden 50-vuotisjuhla Kuorevesisalissa osallistuivat Annemari Leppä, Rauni Pietiläinen, Veijo Pietiläinen ja Tellervo Valkama. Onnittelut ja rahalahja.

5.–7.8. Valtakunnallisille kotiseutupäiville Kajaanissa osallistuivat puheenjohtaja Veijo Pietiläinen ja museovastaava Rauni Pietiläinen.

17.11. Keurusselän seudun sukututkijoiden ja Mänttä-Vilppulan kirjastotoimen järjestämään tapahtumaan Mäntän kirjastossa kutsuttiin Rauni Pietiläinen kertomaan kirjastaan ”Aune Laaksi – elämästä ja runoista”.

Muistamiset

Merkkipäiväonnittelut
Kaija Savo, Aino Nikulainen, Raija Virkajärvi ja Veijo Pietiläinen.

Suruun osanotto
Irja Heinonen, Inkeri Virkajärvi, Tapani Vihro ja Aija Huikuri (adressi);
Reetta Perä ja Aino Nikulainen (kukkalaite)

Kuorevesi-Seura kiittää kaikkia seuran toimintaan osallistuneita.