Kuorevesi-Seura ry:n vuosikertomus vuodelta 2023

Vuosi 2023 oli Kuorevesi-Seuran 68. toimintavuosi.

Hallinto

Veijo Pietiläinen                  puheenjohtaja

Pekka Lahti                         varapuheenjohtaja

Eija Anttonen                      sihteeri

Eija-Liisa Aholainen

Lea Hiekkamäki

Marita Kolhinen

Annemari Leppä

Markku Peltola

Timo Virkajärvi

Talous

Rahastonhoitaja oli Irja Rämö. Kirjanpidon hoiti ja tilinpäätöksen teki Veijo Pietiläinen.

Toiminnantarkastaja oli Erkki Kuivikko, varalle oli valittuna Jussi Karhumäki.

Toimikunnat

Joululehtitoimikunnassa seuran edustajina olivat Eija-Liisa Aholainen, Lea Hiekkamäki, Annemari Leppä, Veijo Pietiläinen ja Rauni Pietiläinen, joka oli lehden toimitussihteeri ja hoiti myös taiton.

Emännät ja museovastaavat

Emäntinä toimivat Pirjo Lahti, Irja Rämö ja Maija-Liisa Vehmas.

Museovastaavia olivat Eija-Liisa Aholainen, Marita Kolhinen ja Rauni Pietiläinen

Kunniajäsenet

Kuorevesi-Seuran uusiksi kunniajäseniksi tulivat Raimo Alhonen ja Elina Laaksi sekä aiemmat ovat Raili Kivilahti, Marja Tolonen, Tellervo Valkama ja vuoden aikana edesmennyt Raija Virkajärvi.

Jäsenistö

Kuorevesi-Seuraan liittyi seitsemän uutta jäsentä ja poistui myös seitsemän jäsentä. Seurassa oli vuoden lopussa edelleen 343 jäsentä, joista ainaisjäseniä on 26.

Vuosikokoukset

Kevätkokoukseen 12.4. Emppis ry:n tiloissa osallistui 26 seuran jäsentä. Kokouksen aluksi emännät tarjosivat makoisat pullakahvit.

Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat, mm. hyväksyttiin vuoden 2022 vuosikertomus sekä vahvistettiin tilinpäätös ja myönnettiin vastuuvapaudet.

Lisäksi päätettiin kutsua Kuorevesi-Seuran kunniajäseniksi Raimo Alhonen ja Elina Laaksi. Raimo Alhonen on kahdeksantoista vuotta osallistunut seuran toimintaan hallituksen jäsenenä sekä vielä paljon pidempään myös ahkerana ja osaavana talkoolaisena. Elina Laaksi on ollut seuran toiminnassa mukana lapsesta saakka tätiensä mukana ja sittemmin esiintynyt ilman korvauksia eri tilaisuuksissa mm. ohjelmien esittäjänä, puhujana ja juontajana.

Lopuksi katsottiin Veijo Pietiläisen kokoama hieno kuvaesitys ”Hansasta Hawkiin”.

Syyskokoukseen 24.11. Suinulan kylätalossa osallistui 23 seuran jäsentä.

Emäntien tarjoamat torttukahvit nautittiin ennen kokousta.

Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat, mm.:

• Hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024 valittiin yksimielisesti Veijo Pietiläinen.
  • Hallituksessa valittiin jatkamaan Eija-Liisa Aholainen, Eija Anttonen, Lea Hiekkamäki, Marita Kolhinen ja Pekka Lahti. Uusina valittiin hallituksen jäseniksi Leena Palo ja Pekka Rämö. Edellisestä hallituksesta Annemari Leppä ja Timo Virkajärvi eivät halunneet jatkaa ja Markku Peltola oli edesmennyt.
  • Toiminnantarkastajaksi valittiin Erkki Kuivikko ja varatoiminnantarkastajaksi Jussi Karhumäki.

Kokouksen lopuksi nähtiin jälleen Veijo Pietiläisen kokoama kuvaesitys vuoden tilaisuuksista ja tapahtumista. Rauni Pietiläinen esitteli juuri painosta saadun Kuoreveden Joulu 2023 -lehden ja lehti lähti kylille myyntiin.

Hallituksen kokoukset

Hallitus kokoontui viisi kertaa 8.2., 16.3., 12.4., 22.5. ja 15.11.2023.

Toukokuun kokoukseen museolla osallistuivat myös emännät, museovastaavat ja rahastohoitaja.

Kokouksiin on osallistuttu aktiivisesti.

Muut kokoukset ja talkoot

Joululehden toimituskunta kokoontui kaksi kertaa 6.9. ja 17.10.2023.

Perinteisillä talkoilla laitettiin museo kesä- ja talvikuntoon. Tapahtumien tiimoilta oli mm. järjestely- ja siivoustalkoita. Pajan ja sen esineiden kunnostukseen sekä näyttelyn kokoamiseen tarvittiin useita talkoita erilaisilla kokoonpanoilla.

Kulttuuria ja historiaa

Tammikuun tapaaminen

Parin vuoden jälkeen Kuorevesisali täyttyi jälleen Tammikuun tapaamisen osallistujista aiheena ”Patria lentokoneen rakentajana: kohti uutta F-35 hävittäjää”. Patrian HX-hankejohtaja Petri Hepola kertoi Patrian teollisesta roolista: ”Hornetista F-35:een” eli uuden F-35 hävittäjän valinnasta ja sen merkityksestä Hallissa. Nähtiin myös Veijo Pietiläisen laatima kuvaesitys ”Hansasta Hawkiin”. Perinteisesti lopuksi tavattiin tuttavia ja keskusteltiin pullakahvien merkeissä.

Immin päivillä kirjallisuutta ja laulua

Museolla tapasivat 11.6. kuvitteellisesti kaksi sanantaitajaa: Immi Hellén ja painosten kuningatar, kirjailija Anneli Kanto. Molempien tuotannolle lapset ovat olleet rakkaita innoittajia. Niinpä Anneli Kanto hersyvällä huumorillaan kertoikin ajatuksiaan mm. sanojen tärkeydestä ja erityisesti lapsille lukemisen merkityksestä. Musiikista ja yhteislaulujen johtamisesta vastasivat Örnin perheestä äiti Marjo (viulu ja laulu) sekä Moona (viulu) ja Onni (haitari).

Kotiseutumuseo 60 vuotta

Koko kesän jatkunut museon 60-juhlavuosi huipentui 20.8. museopihalla vietettyyn juhlaan kauneimmassa mahdollisessa säässä. Ohjelmassa oli muistelua museon kuudelta vuosikymmeneltä Vilma Järvisen ja Elsa Olkkosen kertomana. Juhlapuheessaan Hilkka Partanen eli Leimion Hinni kertoi, mitä hänelle merkitsee olla ”Kotoisin Kuoreveeltä”. Kotiseutuliiton tervehdyksen toi toiminnanjohtaja Teppo Ylitalo, joka myös luovutti juhlassa jaetut ansiomerkit. Hopeisen ansiomerkin sai varapuheenjohtaja Pekka Lahti sekä pronssisen ansiomerkin emännät Pirjo Lahti ja Maija-Liisa Vehmas. Myös uudet kunniajäsenet Elina Laaksi ja Raimo Alhonen saivat kunniakirjansa. Tunnelmallisesta musiikista vastasivat Katja Autonen-Lepistö ja VoiSe-kuoro. Runomuistoja vuosien varrelta toivat Inkeri Ojanen, Tuija Nieminen ja Irmeli Heikkilä. Lopuksi tietysti nautittiin leivoskahvit.

Kotiseuturetki Ruovedelle

Kotiseuturetken kohde oli Ruovesi 12.7. ja seuran tarjoamille aamukahveille pysähdyttiin Kukkapaikassa. Siitä matka jatkui keväällä avattuun Vinhan kirjakauppaan ihan keskelle kylää. ”Kadonnut aika” -näyttelyn ja ostosten ohella saatiin yllätyksenä kuulla toisen omistajan Mikko Vartiaisen kertomia sattumuksia kaupan tiimoilta.

Veikko Örkin asiantuntevalla opastuksella tutustuttiin Sofia Magdalenan kirkkoon ja sen mielenkiintoiseen hautausmaahan sekä 15-hankaiseen ”Eeva”-kirkkoveneeseen.

Rantaravintolassa nautitun lounaan jälkeen käveltiin Laivarannasta runopolkua myöten juuri kunnostetulle Runebergin lähteelle. Seuraavat kohteet olivat Ruoveden kotiseutumuseo ja Viljamakasiini, jossa olivat esillä Tuomas Sopasen hienot ”Vanhan ajan ryijyt”. Ennen kotimatkaa ja arpajaisia piipahdettiin vielä juuri avatun Kulttuuriparantolan ”Visa Norros” -näyttelyssä.

Historian tallentaminen ja julkaisu

Tietojen kerääminen Kuoreveden kirkolle haudatuista henkilöistä jatkui. Koossa on jo 1 250 lomaketta, jotka kaikki on kertaalleen käsitelty. Jonkin verran tietoja jäi puuttumaan, joten keruutyö ja lomakkeiden käsittely jatkuvat vuonna 2024. Myös julkistamisen vaihtoehtojen selvittely jatkuu.

Kotiseutuarkisto

Kuoreveden koulun alakerran kotiseutuarkisto on järjestetty. Vuokrattuun huoneeseen siirretyn aineiston (mm. koko valokuva-arkisto) käsittely ja luettelointi jatkuu.

Uuden tilan tarjoamaa työskentelytilaa testasi Juhani Stenhäll, kun hän digitoi 1 368 Kuoreveteen liittyvää dia- tai valokuvaa Matti Sarpavaaran perikunnan seuralle lahjoittamasta laajasta kuva-arkistosta. Työvälineinään Juhani Stenhäll käytti perikunnan lahjoittamia tietokonetta ja skanneria. Kiitokset Juhanille hänen tekemästään todella isosta työmäärästä.

Kotiseutumuseo

22.5. Talkoot, museo laitettiin kesäkuntoon 12 talkoolaisen voimin. Seuranneen hallituksen kokouksen jälkeen suuri osa jäsenkirjeistä laskuineen lähti osallistujien mukana kylille jakoon.

24.5.  Hallin päiväkodin eskarilaiset eli Vinkat (12) ja ohjaajat (3) avasivat museokauden kahvia jauhaen ja pyykkiä pesten kauniissa kevätsäässä. Seura kustansi edelleen Vinkojen museomatkan.

24.5. Iltapäivällä Kuoreveden Martat haravoivat (4 henk.) museon pihan kesäkuntoon ja kaikki 11 mukana ollutta marttaa nauttivat kokouskahvit päätalon kuistilla.

28.5. Kuorevesipyöräilyn kirjaus- ja taukopaikka toimi jälleen museolla. Järjestelyt ja tarjoilut hoiti Suinulan kyläyhdistys. Museolle poikkesi 101 pyöräilijää ennen pienen sateen alkua.

8.6.    Pajan tyhjennys ja inventointitalkoot: kaikki esineet otettiin pajasta ulos, numerot tarkistettiin ja osa esineistä saatiin putsatuiksi. Poistettiin paljon turhaa ja pilalle mennyttä esineistöä. (7 henk.)

11.6. Immin päivien kiinnostava kirjailijavieras oli Anneli Kanto ja musiikista vastasivat Marjo, Moona ja Onni Örn. Ilma oli kaunis ja noin 66 vierasta lauloi iloisesti yhdessä.

25.6. Juhannussunnuntain sanajumalanpalveluksen museon pihalla aurinkoisessa hellesäässä toimittivat aluepappi Pekka Ikonen ja kanttori Vesa Rekunen. Yllätyksenä kuulijoille tilaisuudessa saarnasi entinen aluekappalaisemme Reino Tikkinen. Järjestäjä oli Jämsän seurakunta. Tekstin luki Riitta Kolosalmi ja kahvit tarjosi Kolonkulman kyläyhdistys. Osallistujia noin 70.

28.6.  Kaupungin palkkaaman oppaan Jaakko Kirkisen perehdyttämisen hoitivat museovastaavat ja sihteeri. Mukana oli kaupungin edustajana Päivi Lahtinen. Museo oli avoinna 28.6.–30.7. Vieraita oli tuona aikana 220. Museovastaavat olivat Jaakon tukena ja vastuulliset vuoroviikoin.

17.8.  Emppisläiset vierailivat museolla (15 henk.) ennen kahvi- ja toimintahetkeään Kuokkalassa.

20.8.  Museon 60-vuotisjuhla kauneimmassa mahdollisessa säässä. Ohjelmasta katso edellä ”Kotiseutumuseo 60 vuotta”. Juhla sai paljon kiitoksia tyytyväisiltä 113 vieraalta.

31.8.  Kuoreveden koulun 5. luokka (18 + opettaja Tommi Mäkinen) vierailivat museovastaavien ja sihteerin opastuksella tihkusateessa. Seura kustansi matkan, koska koululla ei ollut siihen varoja.

7.9.    Museon talvikuntoonlaiton talkoot ihanassa syyssäässä. Hyvin suoritetun työn jälkeen nautittiin suolaista ja makeaa piirakkaa kahvin ja teen kera iloisesti kesän tapahtumiakin muistellen (12 henk.)

6.12.–12.1.2024 Itsenäisyyspäivän ja joulun ajan valaisivat kyntteliköt museon ikkunoilla.

Museon vieraskirjaan kertyi kesän aikana 625 nimeä. Talkootyötä tuli yhteensä lähes 90 henkilölähtöä.

Museon kunnostus kohdistui pääosin pajan erilaisiin parannustöihin. Siihen liittyen pidettiin useita talkoita erilaisilla kokoonpanoilla. Museovastaavat olivat useimmiten paikalla kaikissa tilanteissa.

Näyttely savupirtissä

Savupirtin ”Lahjoituksia 2021–2022” -näyttelyyn koottiin näytteitä noina vuosina museolle saaduista lahjoituksista. Lahjoitusten määrä vaihtelee huomattavasti vuosittain, mutta vuonna 2022 saatiin erityisen paljon esineitä varsinkin Erkki Hallalan perikunnalta.

Pajan näyttely avattiin

Savupirtin näyttely täydensi kesän varsinaista ponnistusta eli vihdoinkin toteutunutta pajan siivoamista ja esineiden käsittelyä. Pajaan ja edellisenä kesänä uusiksi rakennettuun ”sysikoppiin” järjesteltiin inventoidut ja puhdistetut esineet uudelleen näytteille. Tiloihin saatiin myös tunnistimilla toimivat halogeenivalot. Kysymyksellä ”Kuuluuko sepän pajasta kalke?” kutsuttiin vieraita museon 60-vuotisjuhlaan!

Kirkkovene

Kirkkoveneestä ja talaan ympäristöstä huolehdittiin muiden käyntien yhteydessä.

Yhteydenpito jäseniin

Tiedotuskanavana on toiminut www.kuorevesiseura.fi sekä jäsenille että kaikille seuran toiminnasta kiinnostuneille. Seuran kotisivuja ylläpiti Rauni Pietiläinen.

Toiminnasta ja tapahtumista ilmoitettiin myös paikallislehdissä ja pakallisilla ilmoitustauluilla.

Toukokuussa lähetettiin seuran jäsenille jäsentiedote ja jäsenmaksulasku.

Yhteistoiminta kaupungin, seurakunnan ja yhdistysten kanssa

Yhteistyö Jämsän kaupungin kanssa on ollut sujuvaa.

Tärkeitä yhteistyökumppaneita olivat Jämsän seurakunta, Lions-Club Kuorevesi, kyläyhdistykset ja kylät, ns. Nysä, Immi Hellén Seura sekä yksityiset henkilöt, jotka eri tavoin osallistuivat seuran toimintaan.

Suomen Kotiseutuliitto ja Keski-Suomen museo ovat ajankohtaisen tiedon ja asiantuntija-avun jakajia.

Julkaisutoiminta

Kuorevesi-Seura ja Lions-Club Kuorevesi julkaisivat Kuoreveden Joulun 2023, joka tuntui kovasti odotetulta ja sai jälleen myönteisen vastaanoton lukijoilta. Lehteä myivät seuran toimihenkilöt ja perinteiset myyntipisteet sekä Kuoreveden koulun 5. luokan oppilaat. Kiitos kaikille mukana olleille!

Talous

Kuorevesi-Seuran talouden tukipilarit ovat joululehden myynnistä saatava tuotto ja jäsenmaksut.

Lahjoitukset

Puheenjohtaja Veijo Pietiläinen lahjoitti Kuorevesi-Seuralle KMV- ja Jämsän Seutu -lehden sekä Vekkarin kirjoituspalkkiot. Markku Peltola maksoi kotiseutumuseon vakuutuksen.

Muista lahjoituksista on erillinen luettelo liitteenä 1.

Osallistumiset

Valtakunnallisille kotiseutupäiville Kotkassa 8.–10.9.2023 teemalla ”Kotiseutumme: reilusti, rohkeasti, rakkaudella” osallistuivat Veijo ja Rauni Pietiläinen. Veijo Pietiläinen osallistui Kotiseutuliiton vuosikokoukseen lauantaina 9.9.

Muistamiset

Seuran pitkäaikaisen puheenjohtajan Raija Virkajärven ja hallituksen jäseninä toimineiden Aino Vessarin ja Markku Peltolan muistoa kunnioitettiin adresseilla. Marja Tolosta onniteltiin 80-vuotispäivänä.

Kuorevesi-Seura kiittää kaikkia seuran toimintaan osallistuneita!